Evelyn Wever-Croes (MEP): Onze mensen moeten weer trots op Aruba worden, trots op ons bestuur en ons parlement

Evelyn80
Nieuwjaarswens (deel 1)

Wij wonen in een land waar wij veel van houden en waar wij vredig met elkaar wonen. In tegenstelling tot andere landen waar er oorlog en onrust is, is Aruba een rustig en goed land om te wonen. Ons volk is van nature een zeer trots volk, trots op onze geschiedenis, trots op onze prestaties, trots op onze mensen. Deze trots is de laatste jaren weggeëbd. Het is daarom dat het belangrijk is om aan het begin van dit jaar stil te staan en te evalueren wat er goed gaat, en wat minder goed gaat in ons land. Ik wil me, in een serie van drie artikelen, concentreren op drie gebieden. Het eerste is integriteit.

INTEGRITEIT IN BESTUUR EN PARLEMENT
Ons land is altijd zeer trots geweest op onze bewindslieden die veel voor het land hebben regering en een eigen parlement te hebben. Wij zijn niet gewend aan corrupties en schandalen. Het is daarom dat de schandalen en corruptieve praktijken in het bestuur die de laatste jaren het licht hebben gezien, ons zorgen baren. Zeker omdat deze praktijken niet worden onderzocht noch worden aangepakt.

De grootste wens van ons volk is integriteit in bestuur, en bewindslieden die zeggen wat ze gaan doen en die doen wat ze zeggen. Om dit te bereiken moeten we met tradities breken en moeten we wetten introduceren.
Eén van deze wetgevingen is de Landsverordening financiering politieke partijen, die Aruba als enig land in het Koninkrijk niet kent. Deze wetgeving is zeer belangrijk, omdat in de afgelopen verkiezingscampagne duidelijk is gebleken dat de huidige regeringspartij ettelijke miljoenen in de verkiezingscampagne heeft gestoken, maar het is niet duidelijk waar het geld vandaan is gekomen. In ieder geval niet van de locale bevolking. In tegenstelling tot onze partij die fondsen werft door middle van het verloten van auto’s (gemiddeld drie per jaar), het organiseren van Bingo, het houden van koffiemorgens (bijna wekelijks gedurende campagnetijd), etc. Recentelijk is een nieuwe politieke partij opgericht en voor de organisatie van de eerste bijeenkomst zijn kosten noch moeite gespaard. En dit terwijl die nieuwe politieke partij nog geen fondsen heeft kunnen werven. Waar komt al dit geld vandaan? Het antwoord op deze vraag is zeer belangrijk, omdat zonder deugdelijke controle de onderwereld middels financiering van deze partijen zich in de bovenwereld kan mengen. En signalen daarvan hebben wij in Aruba de afgelopen 7 jaar wel gezien.
Ook moeten we met prioriteit een deugdelijke wetgeving inzake screening van politici, en wetgeving inzake gedragscodes voor politici hebben, zodat elke schijn van corruptie kan worden vermeden.
Wetgeving die burgers moeten beschermen die aangifte doen, mogen niet uitblijven, zoals klokkenluidersregeling en de Ombudsman. Er wordt al jaren over deze thema’s gesproken; onze fractie heeft reeds drie jaar geleden een nota opgesteld “Integriteit, het juiste doen ook als niemand kijkt”, en dit thema wordt jaarlijks behandeld in de vergaderingen tussen deparlementen van het Koninkrijk. Maar de resultaten blijven uit, en het ziet er niet naar uit dat Aruba deze wetgevingen zal kennen voor de volgende verkiezingen in September 2017, omdat het de regeringspartij gewoon niet goed uitkomt.

Om integriteit in bestuur te kunnen garanderen, moet er ook toezicht worden uitgeoefend. Aruba heeft een Openbaar Ministerie nodig die zonder angst de corruptieve praktijken van de bewindslieden en hun adviseurs onderzoeken. En als sluitstuk moet het parlement moet kritischer zijn tegenover de regering, om de regering daadwerkelijk kunnen controleren. Het fenomeen dat de leden van de regeringspartij met weinig stemmen in het Parlement terecht komen, en dan niet durven op te komen voor hun mening tegen een minister met veel meer stemmen, moet tot het verleden gaan behoren. Elk parlementslid moet stem en authoriteit krijgen om daadwerkelijk de regering te kunnen controleren.

Wij van de MEP-partij zullen ons inzetten om deze wijzigingen te introduceren en op deze wijze integriteit in bestuur en parlement te waarborgen. Als het niet lukt voor de verkiezingen, dan zullen deze onderwerpen zeker prioriteit krijgen in de volgende regeringsperiode waar wij deel van zullen uitmaken. Want alleen op deze wijze zullen de Arubaanse burgers weer trots kunnen zijn op hun regering en hun parlement.