Nos ta Aruba voor een beter Aruba: De regering van Mike Eman valt binnen twee maanden (deel 1)

NosTaAruba01
Vroeger hotelmanager, oprichter en voorzitter van de Aruba Hotel and Tourism Association is Jan de Ruijter al jarenlang actief bezig op het maatschappelijke, sociale en politieke vlak. Hij is voorzitter van Nos ta Aruba en strijdt als een politieke activist voor een beter Aruba. Elke maandag  en dinsdag legt hij in een serie artikelen in Solo di Pueblo uit wat Nos ta Aruba wil bereiken. Hij stelt commentaar op prijs via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

*Nos ta Aruba
Na de recente publieke activiteiten van Nos ta Aruba bij het Openbaar Ministerie en de aandacht die dat in alle media kreeg, ontving ik veel verzoeken vanuit de Arubaanse samenleving  om meer gegevens en informatie over Nos ta Aruba te verstrekken.  Daar wil ik graag aan tegemoetkomen en ik zal met veel plezier in een serie artikelen voorlichting geven over wat Nos ta Aruba is en inhoudt en wat Nos ta Aruba wil bereiken voor Aruba. Om bij het begin te beginnen: Nos ta Aruba is een vrijwillig samenwerkingsverband tussen de verschillende burgerbewegingen op Aruba, vakbonden, belangenorganisaties, verenigingen en individuele bekende burgers die ten doel heeft  om Aruba uit de huidige financiële, economische, politieke, sociale en morele problemen te halen door middel van deugdelijk, integer, transparant, sociaal rechtvaardig en professioneel bestuur. Nos ta Aruba is geen politieke partij maar een vrijwillig verbond van organisaties en burgers met het gemeenschappelijk maatschappelijke  doel om eenheid en draagvlak te creëren voor een beter Aruba in de onmiddellijke toekomst.

*Een nieuwe regering in de komende twee maanden
Het is niet zo moeilijk om te voorspellen dat de regering van Mieke Eman in de komende maanden definitief gaat vallen. Iedereen voelt dat aan, iedereen ziet, ervaart en weet dat het eiland bestuursloos is en dat dit niet lang meer zo kan voortduren. Ook de AVP, Mieke Eman, Otnar Oduber en de andere ministers weten dat. In feite is Mieke Eman al begonnen met de campagne voor nieuwe verkiezingen en verft muren, maait gras en gaat de bario’s in om zichzelf populair te maken. Intussen wordt het eiland niet meer geregeerd en roven de ministers de laatste centen uit de staatskas. De Green Corridor moet er doorheen geramd worden omdat friends, family en sponsoren de laatste  vette contracten toebedeeld  moeten krijgen. Ook de raffinaderij moet afgebroken worden want de sponsoren hebben allang hun getekende contracten en staan klaar. We weten allemaal dat Mieke Eman de val van de regering zolang mogelijk probeert te rekken maar op 1 augustus moet de AVP-regering kiezen of delen: Of het neemt de medidas die Nederland en het Cft willen zien zoals een solidariteitsbelasting en een transactietaks of zij neemt die maatregelen niet. In het eerste geval krijgt zij grote moeilijkheden met de Arubaanse bevolking, in het laatste geval krijgt ze grote moeilijkheden met Nederland, volgt er een AMvRB en komt er een interum regering. De verhouding tussen deze regering en Nederland gaat nooit meer hersteld worden.

*Aruba heeft een geestelijk gehandicapte minister-president
Mieke’s mislukte hongerstaking in juli 2014 heeft het ook voor Nederland duidelijk  gemaakt dat Mieke Eman een geestelijk gehandicapte is aan wie het bestuur van Land Aruba niet langer kan worden overgelaten. Al het handelen van Eman, zijn vaststaande narcisme, het pathologisch liegen, de vele bekende gevallen van fraude, de niet bestaande maar wel door  Nederland in het hele Koninkrijk vereiste integriteit en transparantie, de continue, grote jaarlijkse begrotingstekorten, de totale schuldenlast  van Land Aruba en het nooit nakomen van zijn beloften hebben de relatie tussen Mieke Eman en Nederland op een ‘point of no return’ gebracht. Nu Aruba op het punt staat om de groene regering van Mieke Eman te laten vallen, moet er een alternatief zijn, een alternatief dat concrete en zekere oplossingen biedt voor de huidige financiële, economische, politieke en sociale problemen van ons land.

*De doelen van Nos ta Aruba
Nos ta Aruba heeft 9 doelstellingen, namelijk 1) dat deze regering vrijwillig aftreedt of daartoe gedwongen wordt; 2) een grondig onderzoek te laten doen naar alle fraudes en corruptie van de laatste jaren; 3) het oplossen van de financiële problemen binnen een jaar tijd zonder verdere maatregelen tegen de bevolking of de handel; 4) het stopzetten van alle onrendabele PPP-projecten; 5) de raffinaderij te sparen van ontmanteling; 6) de beste professionele mensen op Aruba in te schakelen op elk vakgebied bij het besturen van Aruba; 7) het verantwoordelijk houden van ministers, parlementsleden en topambtenaren en het elimineren van immuniteit;
8) financiering van politieke partijen en donaties aan banden te leggen en verplichtingen aan sponsoren elimineren; 9) aansluiting te zoeken bij die politieke partijen die zich samen met Nos ta Aruba willen inzetten voor Goed Bestuur op Aruba in het algemeen belang en ter wille van welvaart en welzijn van iedereen. We gaan elk punt een beetje toelichten.

*Het aftreden van de regering Mike Eman 2
Het eerste doel van Nos ta Aruba is dat deze  regering tot aftreden bewogen wordt door het parlement, door het Koninkrijk of desnoods door de bevolking zelf. Zoals een piromaan zijn brandje niet gaat blussen of een dief zijn buit niet terugbrengt, zo gaat Mike Eman zelf, de door hem veroorzaakte grote financiële problemen niet oplossen. Hij gaat dat niet doen en nog sterker: hij kan dat ook  niet. Eman heeft dat zelf duidelijk verklaard in het financiële protocol dat hij  tekende met Nederland van 2 mei 2015. Daar staat op bladzijde 2 dat Aruba de financiële problemen niet zelf kan oplosson en dat heeft Eman precies zo ondertekend. Anderen moeten dat dus gaan doen en de bevolking van Aruba bepaalt wanneer dat gaat gebeuren en hoe lang deze regering nog aanblijft. Dat wordt niet bepaald door Eman en niet door Jossy Mansur van de Diario-ochtendkrant die dat maar al te graag pretendeert. De wisseling van regering kan op elk moment gebeuren maaar dat  gebeurt  in ieder geval voor eind augustus 2015. Dit artikel wordt morgen vervolgd; wilt u Nos ta Aruba volgen, kan dat via Facebook NostaAruba.