Evelyn Wever-Croes ta pidi presidente di Parlamento pa reconsidera proceso “intransparente y iresponsabel” pa trata ‘Ley di Citgo’

160920 fraccion mep inzage contrato citgo
Lider di MEP Evelyn Wever-Croes a informa cu for di awe (20 september 2016) parlamentarionan por wak e contractnan relaciona cu e reapertura di nos ‘refineria’ den preparacion pa trata esaki den Parlamento. Segun sra. Wever-Croes e parlamentarionan ta haya solamente dos dia pa wak e documentonan di riba 2.000 pagina, y ta haya nan solamente ter inzage, bou vigilancia di dos coordinador di Gobierno.

Den un carta dirigi na presidente di Parlamento Mervin Wyatt-Ras cu tambe a wordo manda pa Gobernador, VNO, Eerste Kamer (Hulanda), Tweede Kamer (Hulanda) y pa prensa, parlamentario Wever-Croes ta pidi pa reconsidera e decision di duna parlamentarionan e contractnan solamente ter inzage, y pa reconsidera e dia di tratamento pa asina parlamentarionan haya mas tempo pa prepara.

Carta:
Aan de Voorzitter van de Staten van Aruba

Onderwerp: ontwerp-landsverordening CITGO (OLV voorzieningen heropening olieraffinaderij (ZJ 20176-2017-853).

Geachte Voorzitter,

Met gemengde gevoelens hebben wij het eerste Seniorenconvent meegemaakt. Ondanks het feit dat de conclusies van het Seniorencovent reeds bekend zijn gemaakt, richt ik mij toch tot u met het volgende.

Aan de ene kant behoort de aankomst van de wetgeving dat de heropening van de Raffinaderij eindelijk mogelijk maakt, reden tot juichen zijn.
Echter, de intransparante en onverantwoordelijke wijze waarop de meerderheid in de Staten (AVP fractie) deze wetgeving met ongekende stroomversnelling wil behandelen, laat een nare smaak achter.

Allereerst is het te betreuren dat Statenleden niet in het bezit gesteld kunnen worden van de onderliggende documenten, doch de contracten van 2000+ paginas slechts gedurende twee werkdagen mogen "inzien" onder toezicht van twee adviseurs van de regering. Ik herhaal hierbij mijn dringend verzoek aan u om de Statenleden in het bezit te stellen van de genoemde documenten.

Het is zeer te betrueren dat de AVP-fractie de wetgeving in stroomversnelling behandelen. De overige Statenleden worden zo belet hun werk te doen. Het voorstel van de fractieleider van de AVP om aanstaande maandag, 26 september, al de openbare vergadering bijeen te roepen is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Hij heeft geen enkele reden aangevoerd waarom de openbare vergadering bijvoorbeeld niet op donderdag 29 september kan plaatsvinden als de "deadline" werkelijk 1 oktober is. Nu geen reden is aangevoerd waarom Statenleden niet in staat gesteld mogen worden om hun taak deugdelijk uit te oefenen, herhaal ik hierbij mijn dringend verzoek om de openbare vergadering niet eerder dan woensdag, 28 september op te roepen, zodat wij een week de tijd krijgen om ons deugdelijk voor te bereiden op deze wetgeving, dat voor het Land Aruba zo belangrijk is.

Laten wij als Staten van Aruba laten zien dat wij werkelijk staan voor deugdelijkheid van bestuur en van wetgeving.

Hoogachtend
Evelyn Wever-Croes