Evelyn Wever-Croes (MEP): Worden de ABB en financial transfer tax toch ingevoerd?

Evelyn52
Vragen MEP-fractie aan financien minister

ORANJESTAD – De MEP-fractie heeft vorige week officiele vragen gesteld aan de Minister van Financien Angel Bermudez inzake de introductie van de ABB en de financial transfer tax, naar aanleiding van de conclusies van het Fitch rapport. Fitch heeft Aruba’s financien in 2014 ‘gedowngrade’ als gevolg van het financieel wanbeleid van kabinet Mike Eman I en II. De voormalige regering (MEP) liet nog een Fitch-rating achter van AAA, maar daarna is deze afgewaardeerd op BBB NEGATIEF. Deze waardering heeft Fitch vorige maand gehandhaafd op BBB NEGATIEF.

In het meest recente Fitch rapport wordt een stabiel vooruitzicht (stable outlook) gegeven voor Aruba’s financien vanwege de mogelijk invoering van nieuwe inkostenverhogende maatregelen, t.w. de ABB en de financial transfer tax. De MEP-fractie wil van de minister een  bevestiging krijgen dat deze informatie door de regering van Aruba is gegeven aan Fitch, en tevens wil de fractie geinformeerd worden wanneer de regering van plan is om deze twee nieuwe maatregelen in te voeren. De Centrale Bank van Aruba alsmede het merendeel van het bedrijfsleven staan afwijzend tegenover de invoering van een financial transfer tax, en de grootste oppositie fractie wil weten wat de regering voornemens is te doen om aan die bezwaren tegemoet te komen.

MEP STELT ALTERNATIEVEN VOOR
Tenslotte laat de MEP-fractie het daar niet bij. “Wij leveren vanuit de oppositie niet alleen kritiek, wij dragen ook bij aan oplossingen. Wij willen alternatieven, geen maatregelen. Daarom heb ik de minister voorgesteld om de operationele kosten van de regering eerst te verlagen alvorens nieuwe inkomstenverhogende maatregelen in te voeren.Te denken valt hierbij aan het drie-stappen-plan van de MEP-partij:
  1. het terugbrengen van het aantal ministers van 9 naar 7, welke een besparing levert van Afl 17 miljoen
  2. het terugbrengen van het aantal adviseurs (thans meer dan 700), welke een besparing levert van Afl 24 miljoen
  3. het terugbrengen reiskosten, kosten van voorlichting en promotie en van advocaatskosten van de verschillende ministers, welke een besparing levert van Afl 9 miljoen.
Zo bespaar je in drie eenvoudige stappen snel Afl. 50 miljoen en heb je de ABB sowieso niet meer nodig. Enkele aanvullende – ook eenvoudig uit te voeren bezuinigingen -  kunnen ook de financial transfer tax overbodig maken. Maar daarvoor heb je echt lef en visie nodig. MEP heeft die lef en die visie, hopelijk dat de AVP-regering die ook kan opbrengen. Wij hopen dat de Minister deze vragen zo spoedig mogelijk schriftelijk zal beantwoorden” aldus mw Evelyn Wever-Croes, leider van de MEP-fractie in de Staten van Aruba.